Trudnoća.hr > Zanimljivosti > Novosti > Zablude prehrana trudnica

Zablude prehrana trudnica

Izvor fotografije: Press

Najčešće nedoumice o prehrani u trudnoći

Trudnoća je vrlo osjetljivo razdoblje u životu žene, a tijelo prolazi kroz brojne tjelesne i hormonalne promjene. U želji da svom djetetu osigura sve potrebne nutrijente za pravilan rast i razvoj, brojna su pitanja, zablude i nedoumice koje buduće majke imaju. Stoga u nastavku donosimo neke od najčešćih nedoumica o prehrani trudnica i dojilja.

1) Trebam li značajno povećati energetski unos, odnosno trebam li „jesti za dvoje“?

Kako bi se osiguralo dovoljno energije za brzi rast fetusa prosječno je tijekom trudnoće potrebno unijeti dodatnih 55 000 kcal. Iako se na prvi pogled to čini teško zamislivim, preračunato znači da trudnice trebaju tijekom 2. i 3. tromjesečja svakodnevno osigurati 300 kalorija više nego prije začeća. Tijekom prvog tromjesečja nema potrebe za dodatnom energijom, osim u trudnica koje su ušle u trudnoću s osiromašenim energetskim rezervama. Njima se preporučuje unos dodatnih 300 kcal svaki dan tijekom cijele trudnoće.

Dodatnih 300 kalorija će otprilike osigurati 2 ½ šalice obranog mlijeka, 100 g sladoleda ili pecivo sa sirom. Nerijetko trudnice dolaze u napast da „jedu za dvoje“ ili udvostruče količinu hrane koju inače konzumiraju. Osim što takvi postupci mogu rezultirati prekomjernim gomilanjem kilograma, za njih nema potrebe. Dodatnih 300 kilokalorija sasvim je dovoljno kako bi se osigurala energija neophodna za zdrav napredak trudnoće. Stoga moto svake buduće majke ne bi trebao biti „jesti za dvoje“ već „jesti kvalitetno“.

2) Trebam li izbjegavati konzumaciju potencijalno alergenih namirnica tijekom cijele trudnoće?

Većina studija ne podupire isključivanje pojedinih namirnica (uključujući kravlje mlijeko i jaja) iz prehrane trudnica u svrhu prevencije atopijskih bolesti. Ranije objavljivane smjernice Američke pedijatrijske agencije (AAP) savjetovale su dojiljama koje su rodile djecu visokog rizika za razvoj alergija da izbjegavaju kikiriki i orašaste plodove te razmotre isključivanje jaja, kravljeg mlijeka i ribe iz prehrane tijekom razdoblja dojenja. Naime, prehrambeni alergeni mogu se detektirati u majčinom mlijeku, a to se posebno odnosi na proteine kikirikija, kravljeg mlijeka i jaja.

Neke studije pokazale su blagotvoran učinak isključivanja namirnica poput jaja, mlijeka i ribe tijekom dojenja, dok druge studije nisu otkrile nikakvu vezu između takve majčine eliminacijske dijete i razvoja atopijskih bolesti u dojenčadi.

Iako je stav krovnih organizacija za pedijatrijsku prehranu kako nema dokaza da posebna dijeta tijekom trudnoće i dojenja utječe na alergije u djece, treba uzeti u obzir izolirane studije koje se povremeno objavljuju, a koje povezuju određene prehrambene uzorke s većom učestalošću alergija. Primjerice, jedna nizozemska studija otkrila je da su djeca čije su majke u trudnoći svakodnevno jele kikiriki, orahe ili lješnjake imala 50% veći rizik za astmu. Isto istraživanje, provedeno na 4000 trudnica pokazalo je da češća konzumacija voća u trudnoći smanjuje rizik za astmu kod djece. Također, studija objavljena prije nekoliko godina u časopisu Thorax pokazala je kako mediteranska prehrana majke štiti dijete od atopije. Unos povrća više od 8 puta tjedno, ribe 2 do 3 puta tjedno, te mahunarki barem jedno tjedno u budućih majki se pokazalo učinkovito u ublažavanju teškog disanja i simptoma atopije u djeteta. Nadalje, više recentnih studija pokazalo je da konzumacija ribe tijekom trudnoće štiti dijete od atopije.

3) Je li kava dozvoljena trudnicama?

Većina stručnjaka suglasna je da su male količine kofeina bezopasne za trudnice. Pritom se male količine definiraju kao jedna do dvije šalice kave dnevno. Sigurnost unosa većih količina je kontroverzna. Neke znanstvene studije ukazale su da visok unos kofeina (više od 3 šalice dnevno) može povećati opasnost od pobačaja ili rađanja novorođenčeta niske porodne mase. Međutim, nema dovoljno dokaza da bi sa sigurnošću tvrdili kako je kofein odgovoran za probleme u trudnoći. U nedostatku konkretnih spoznaja, za trudnice je najsigurnija umjerenost u konzumaciji kave i drugih prehrambenih izvora kofeina.

4) Treba li izbjegavati umjetne zaslađivače tijekom trudnoće?

Umjetni zaslađivači nisu u potpunosti zabranjeni tijekom trudnoće. Naime, postoji cijeli niz zaslađivača od kojih su neki potpuno sigurni, a neke treba uzimati u ograničenim količinama ili ih potpuno izbaciti tijekom trudnoće.
Zaslađivači prisutni na hrvatskom tržištu čiji unos treba ograničiti tijekom trudnoće su: saharin, ciklamat i acesulfam – K. Smatra se da se umjetni zaslađivač aspartam može koristiti u vrlo malim količinama tijekom trudnoće. Ako nema značajne potrebe za umjetnim sladilima, bolje ih je ne koristiti tijekom trudnoće.

5) Je li žudnja za određenom hranom normalna tijekom trudnoće?

Iako ne postoji opće prihvaćeno objašnjenje, žudnja za određenom hranom je sasvim normalna i ima je gotovo dvije trećine svih trudnica. Ako se pojavi iznenadna želja za određenom hranom, slobodno posegnite za njom pod uvjetom da osigurava energiju i esencijalne nutrijente. No, ako je želja za takvom hranom konstantna i onemogućava da unesete i ostale esencijalne nutrijente, potrebno je unijeti više uravnoteženosti u svakodnevni jelovnik.

Moguće je da vam se tijekom trudnoće promijeni okus određene hrane. Može se dogoditi da iznenada ne preferirate hranu koju ste obožavali prije trudnoće. Osim toga, tijekom trudnoće neke žene imaju snažnu potrebu za unosom nejestivih tvari poput gline, krede, zemlje, pijeska, pepela, papira. Takvo se stanje naziva pika i može biti odraz nutritivnog deficita poput nedostatka željeza ili cinka. Bitno je ne popustiti takvoj želji jer može biti opasna i za vas i za vaše dijete. U takvim je slučajevima najbolje se savjetovati s nadležnim liječnikom.
Ako iz bilo kojih razloga imate problema s unosom uravnoteženih obroka i pravilnim prirastom na tjelesnoj masi potražite pomoć nutricionista i liječnika.

6) Je li dozvoljeno jesti i piti tijekom trudova?

Mišljenja se još uvijek razilaze po tom pitanju. Dok neki liječnici zabranjuju da trudnica jede i pije tijekom trudova, drugi pak to smatraju običnim mitom.

Glavni razlog zašto se zabranjuje unos tekućine i hrane jest eventualna potreba za općom anestezijom. Naime, u slučaju poroda kirurškim putem koristi se opća anestezija koja može dovesti do povraćanja i inhaliranja dijela sadržaja želuca u pluća što može uzrokovati ozbiljne komplikacije. S druge strane, neki liječnici dozvoljavaju ženama da tijekom trudova piju tekućinu i unose lagane obroke pod uvjetom da je vrlo mala vjerojatnost da će biti nužna opća anestezija. Smatra se da se na taj način osigurava dobra hidracija trudnice i sprečava pojava umora.

Svakako nije dobra ideja ući u aktivan dio poroda punog želuca jer će porod u tom slučaju biti teži.

7) Svjesna sam da jedem malo ribe, postoji li neki drugi način za postizanje dovoljnog unosa omega-3 masnih kiselina?

Izvori omega-3 masnih kiselina su ograničeni. Orašasti plodovi, sjemenke lana i njihovo ulje te ulje soje i repice su dobri izvori esencijalne alfa linolenske kiseline (ALA). Iako ljudski organizam ima sposobnost konverzije ALA u DHA i EPA nužne za pravilan razvoj mozga i živčanog tkiva fetusa, ta je pretvorba može biti ograničena i ne zadovoljava potrebe organizma. Stoga, ako ne jedete dovoljno ribe, posegnite za ribljim uljem, drugim plodovima mora te funkcionalnim proizvodima obogaćenim omega-3 i dodacima prehrani.

8) Može li se anemija tijekom trudnoće prevenirati samo hranom ukoliko sam prije trudnoće imala dobar status željeza?

Potrebe na željezu značajno se povećavaju tijekom trudnoće pa je ponekad teško zadovoljiti potrebe na ovom važnom mineralu bez uzimanja dodataka prehrani. Žene koje uđu u trudnoću s dovoljnim zalihama željeza mogu lako održati dobar status željeza i bez suplemenata. Dovoljno je da unose adekvatne količine hrane bogate željezom poput crvenog mesa, mesa peradi, ribe, jaja, cjelovitih žitarica, graha te organizmu osiguraju dovoljno vitamina C. Ukoliko žena uđe u trudnoću s niskim zalihama željeza te joj je prehrana siromašna željezom i vitaminom C dodaci prehrani postaju neophodni.

9) Treba li smanjiti unos soli tijekom trudnoće?

Trudnice općenito ne bi smjele ograničiti unos soli. Restrikcija unosa soli može biti opasna i povezuje se s nekvalitetnom prehranom, nedovoljnim prirastom na tjelesnoj masi i porodom novorođenčadi niske porođajne mase. Osim toga, nema dokaza da ograničen unos soli pomaže smanjiti visoki krvni tlak koji se razvio tijekom trudnoće. Štoviše, ograničen unos soli može potencirati probleme s krvnim tlakom.

Iako trudnice ne smiju pretjerivati s unosom soli, one mogu bez bojazni posoliti jela. Mnogim će se trudnicama povećati želja za solju i slanim jelima što je sasvim normalno.

Žene koje su prije začeća imale visoki krvni tlak i djelomično su ga kontrolirale ograničenjem unosa soli trebaju se tijekom trudnoće pridržavati prehrane koja je nešto manje restriktivna s obzirom na unos soli. Osim toga, poželjno je i da redovito kontroliraju krvni tlak kod nadležnog liječnika.

10) Trebam li prestati jesti plavu ribu u periodu trudnoće i dojenja?

Zagađenje živom pretvorilo je neke vrste ribe u potencijalno opasne namirnice koje mogu imati negativan utjecaj na živčani sustav djeteta i stoga se ne preporučuju tijekom trudnoće i dojenja. Živa je teški metal prirodno prisutan u okolišu, a glavni izvori uključuju izgaranje fosilnih goriva te bacanje pepela u komunalne vode. Živa se javlja u nekoliko oblika, od kojih je najopasnija metil-živa. U morima, jezerima i rijekama živa se pretvara u metil-živu koja dospijeva u ribu, posebno u velike predatore. Riba i proizvodi od ribe su glavni, ako ne i jedini, izvor metil-žive prisutne u ljudskom tijelu.

Krovna američka organizacija za hranu i lijekove, FDA, 2017. godine objavila je dugo očekivane konkretne smjernice za siguran unos ribe u trudnoći. Novost u američkim smjernicama jest podjela ribe u tri kategorije: najbolji izbor, dobar izbor i vrste koje valja izbjegavati u trudnoći.

Na popisu ribe i morskih plodova koji su sigurni i najbolji izbor za trudnice i dojilje nalaze se: srdele, inćuni, oslić, pastrva i škampi.
Ove vrste riba i morskih plodova možemo naći u našem moru i rijekama, a trudnicama i dojiljama se preporučuje da ih konzumiraju u količini od 2 do 3 serviranja tjedno. Važno je napomenuti da jedno serviranje odgovara količini ribe od otprilike 120 grama.

11) Je li točna informacija kako tijekom trudnoće ne bih smjela konzumirati svježi sir?

Nepasterizirano mlijeko i proizvodi od istog, uključujući meke, pljesnive ali i tvrde sireve, preporučuje se u potpunosti isključiti iz prehrane za vrijeme trudnoće jer postoji mogućnost od kontaminacije cijelog niza patogenih bakterija uključujući Listeriju, Salmonellu, E. coli te Campylobacter.
Domaći svježi sir, koji nalazimo na tržnici, nažalost može spadati u spomenutu kategoriju. Suprotno tome, svježi sir kupljen u supermarketu radi se od pasteriziranog mlijeka te je u potpunosti siguran za konzumaciju. Kako bi izbjegli potencijalne nedoumice oko izbora svježeg sira, ali i drugih namirnica, važno je dobro proučiti deklaraciju.

 

Almagea® PRENATAL OMEGA3+ posebno je formuliran dodatak prehrani koji osigurava omega-3 masnu kiselinu (DHA) , važnu za pravilan razvoj djeteta, dnevni unos od 200 mg DHA, koji za vrijeme trudnoće i dojenja doprinosi normalnom razvoju mozga i oka fetusa i dojenčadi, te zadovoljava povećane potrebe za folnom kiselinom za vrijeme trudnoće i laktacije povećavajući razinu folata majke. Naime, niska razina folata u organizmu majke čimbenik je rizika za razvoj oštećenja neuralne cijevi kod fetusa u razvoju,stoga je unos folne kiseline od iznimne važnosti. Također, formulacija je bogata željezom koji doprinosi smanjenju umora i iscrpljenosti te normalnom stvaranju crvenih krvnih stanica i hemoglobina te zadovoljava potrebe trudnica i dojilja za vitaminima B6, B12, D, E i jodom.

 

Kapsule ne sadrži otapala, konzervanse, gluten, laktozu, škrob, plastifikatore, alergene, GMO sastojke, nemaju specifičan „riblji okus i miris“ te su blage za želudac.

Način primjene: Dva puta dnevno po jedna kapsula, uz obroke. Upozorenje: Ne preporučuje se osobama alergičnima na ribu i morske plodove.

Almagea PRENATAL OMEGA 3+ dodatak prehrani dostupan je za kupnju u svim ljekarnama i preko Almagea web shopa.