Trudnoća.hr > Zanimljivosti > Novosti > Hrana koju bi trudnice trebale izbjegavati

Hrana koju bi trudnice trebale izbjegavati

Izvor fotografije: Press

Uravnotežena i raznolika prehrana temelj je zdravlja svih životnih skupina, no tijekom trudnoće pravilna prehrana dodatno dobiva na važnosti. Ipak, pojedine namirnice koje su inače sigurne za opću populaciju ne preporučaju se tijekom trudnoće jer mogu biti potencijalno opasne za dijete u utrobi. Svaka trudnica treba se dobro informirati o nepoželjnim namirnicama te ih izbjeći tijekom 9 mjeseci stvaranja novog života.

Sirovo meso, ribu i jaja izbacite iz trudničkog jelovnika

Sasvim logično, sirova hrana može biti odlično stanište za bakterije koje se inače termičkom obradom uništavaju. Slično vrijedi i za nedovoljno kuhane namirnice. Stoga je savjet trudnicama izbjegavati sushi kao i mesni ili riblji carpaccio, te općenito konzumirati jela od mesa, jaja, ribe i plodova mora koja su temeljito termički obrađena.

Mliječni proizvodi u trudnoći

Mnoge trudnice se pitaju smiju li konzumirati sir i mlijeko u trudnoći. Valja znati da mlijeko i mliječni proizvodi pripravljeni od nepasteriziranog mlijeka mogu sadržavati bakteriju Listeriamonocytogenes, a zarazi li se trudnica povećava se opasnost od pobačaja, prijevremenih poroda ili mrtvorođene djece. Novorođenče izloženo listeriji  može se ozbiljno razboljeti, a postoji opasnost i od smrti.

Zbog mogućnosti da sadrže bakteriju Listeriamonocytogenes trudnicama se savjetuje da izbjegavaju mekane i polumekane sireve poput fete, brie-a, camamberta, gorgonzole i roqueforta. Izvor ove bakterije mogu biti i nepasterizirani sokovi i mesne prerađevine poput kobasica i salama. Proces pasterizacije ubija spomenutu bakteriju te su stoga svi mekani sirevi proizvedeni od pasteriziranog mlijeka sasvim sigurni za konzumaciju. Čedar, mozzarella, krem sirevi, i zrnati sir također su posve sigurni.

 

Sirove klice kao uzrok trovanja hranom

Nutritivno, klice su prava riznica hranjivih tvari. Međutim, vlažni i topli uvjeti koji su potrebni za optimalno klijanje ujedno pogoduju rastu raznih mikroba. Ne čudi stoga što su zabilježeni slučajevi trovanja uzrokovani kontaminacijom Echerichiomcolii Salmonellom.  Američka agencija za hranu i lijekove (FDA) sirove klice ne smatra sigurnom namirnicom u trudnoći, a odlučite li se ih uvrstiti u trudnički jelovnik ponovno vrijedi pravilo dobre termičke obrade.

S kavom i čajem umjereno

Kava i pića koja sadrže kofein nisu opasna tijekom trudnoće ako se konzumiraju umjereno.  Pritom se male količine definiraju kao jedna do dvije šalice kave dnevno.

Mnogi biljni čajevi mogu se bez straha piti tijekom trudnoće, međutim postoje vrste koje mogu izazvati neželjene reakcije. Najsigurnije je piti blage čajeve poput kamilice ili voćnih čajeva i izbjegavati jake čajeve koji sadrže veću koncentraciju teina i kofeina. Također, tijekom trudnoće treba izbjegavati čajne mješavine iz neprovjerenih izvora.

Alkohol u trudnoći

Vrlo je jasno i logično da alkohol u trudnoći nije preporučljiv pa preporuke kažu da alkohol valja u potpunosti izbaciti iz prehrane trudnica, budući da nije poznato koja je kritična količina koja može ugroziti plod.

Ako ste konzumirali alkohol prije nego što ste znali da ste u drugom stanju, prestanite konzumirati alkohol već danas.Preporuke glase da je alkohol potrebno izbjegavati i tijekom dojenja.

Trudnički strah od tune

Trudnice znaju da je riba važna namirnica za zdrav tijek trudnoće. Ipak, mnoge zaziru od konzumacije tune bojeći se sadržaja žive u njoj. Naime, živa je poznati teški metal koji može ozbiljno naškoditi razvoju djetetova mozga i živčanog sustava.

Američka agencija za hranu i lijekove (FDA) i Agencija za zaštitu okoliša izdale su još 2004. godine zajedničko upozorenje koje se odnosi na trudnice, dojilje, žene koje nastoje zanijeti te djecu. U upozorenju je stajalo kako ove rizične skupine trebaju izbjegavati ribu i plodove mora koji sadrže povišenu koncentraciju žive. Ipak, nove smjernice objavljene 2017. godine ističu, među ostalim, da potpuno izbacivanje tune iz trudničkog jelovnika nije opravdano. Naime, tuna, posebice vrsta tune žutih peraja, prema novim smjernicama smještena je u kategoriju ribe koja je dobar izbor za trudnice i dojilje. Zanimljivo je da tuna žutih peraja obitava i u našem moru te se preporuča konzumirati je u količini od jednog serviranja tjedno.

Unatoč preporukama, trudnice koje i dalje izbjegavaju velike ribe koje dugo žive, poput morskog psa, sabljarke, skuše ili tune zbog straha od žive savjetuje se posegnuti za prenatalnim pripravkom koji, uz ostale kritične nutrijente, osigurava i važne omega -3 masne kiseline: EPA  i  DHA.

 

Poželjan trudnički jelovnik

Kako bi osigurale nutritivne potrebe, trudnice trebaju svoju prehranu zasnivati na povrću, voću, cjelovitim žitaricama, nemasnom mesu i ribi, a svojoj prehrani trebaju dodati kvalitetan prenatalni pripravak kreiran za trudnice koji će osigurati potrebnu količinu folne kiseline i željeza, ali i jod, magnezij, vitamine B6 i B12te omega-3 masne kiseline (EPA i DHA).

Svaka žena koja planira trudnoću trebala bi uzeti u obzir sljedeće savjete:

  • unos hrane treba biti prilagođen pravilima piramide pravilne prehrane
  • temelje prehrane neka čini svježa, neprerađena hrana, a procesiranu i konzerviranu hranu konzumirati tek povremeno
  • ne smiju se preskakati obroci ili slijediti režim niskokalorične prehrane
  • obavezan je unos 400 mcg folne kiseline dnevno
  • alkohol treba izbaciti, kofein ograničiti
  • izbjegavati nepasterizirano mlijeko i mliječne proizvode, sirovo meso, ribu i jaja kao i mesne prerađevine koje nisu prethodno skuhane
  • u hrani i obrocima treba uživati.