Trudnoća.hr > Vrtić > Razvoj djeteta > Kada i kako učiti dijete suprotnim pojmovima VELIKO i MALO?

Kada i kako učiti dijete suprotnim pojmovima VELIKO i MALO?

Izvor fotografije: Shutterstock

Neke od prvih opisnih riječi koje djeca usvajaju, osim osnovnih boja, su suprotni pojmovi VELIKO i MALO. U govoru ih koriste već oko druge godine. Djeca s teškoćama jezičnog razumijevanja i izražavanja moraju ih učiti kroz određene vježbe kako bi ih mogla pravilno primjenjivati u svakodnevnim situacijama.Dakle, da bi dijete ove pojmove moglo koristiti u govoru, prethodno ih mora razumijeti.

Pojmove VELIKO i MALO potrebno je najprije vježbati pomoću stvarnih predmeta, a nakon togai kroz zanimljive slikovne prikaze. Važno je da dijete pažljivo promatra ono što radimo i sluša upute. Ispred njegastavitedva predmeta u velikoj i maloj veličini . To mogu biti predmeti koje svakodnevno koristite (npr. velika i mala šalica) ili igračke (npr. velika i mala lopta). Nakon što ste ispred djeteta stavili veliku i malu loptu, uzmite veliku loptu i komentirajte pokazujući istovremeno na nju „To je velika lopta.“ Nakon toga, obraćajući mu se jednostavnim jezikom,  zatražite da Vam dijete pokaže veliku loptu „Gdje je velika lopta?“. Ako je ispravno pokazalo, pohvalite ga, a ako nije, Vi to učinite vođenjem njegove ruke odnosno kažiprsta, istovremeno naglašavajući „Velika lopta.“ Ponovite ovaj nalog nekoliko puta s različitim premetima (važno je da su ispred djeteta uvijek dva predmeta u velikoj i maloj veličini, npr. velika i mala kocka, veliki i mali medo, itd.).

Nastavite čitati članak niže...

Uz pojam veliko, istovremeno možete s djetetom vježbati razumijevanje pojmova daj, uzmi i pokaži. Dakle, možete mu zadavati različite naloge: Daj veliku loptu. Pokaži veliku loptu. Uzmi veliku loptu.

Kada dijete svaki puta izvrši zadani nalog i shvati pojam veliko, pitajte ga „Kakvo je…? Npr. „Kakva je lopta?“ Na taj način vježbate razumijevanje pitanja „Kakvo je?“ i uporabu ovog pojma u govoru, uz pravilno gramatičko izražavanje. Ako dijete odgovori „Veliki lopta.“ ispravite ga i tražite neka ponovi nakon Vas, naglašavajući mu „VelikA lopta.“.

Ovisno o tome kako se dijete izražava tj. koliko riječi spaja u rečenicu, uvijek ga potičite na proširivanje iskaza. Npr. ako se u spontanom govoru izražava jednom riječju i kaže „Velika.“, Vi ga potičite na spajanje dvije riječi i tražite neka ponovi „Velika lopta.“ Ako dijete spaja tri riječi u rečenicu, potičite ga na spajanje četiri pa onda neka odgovori „To je velika lopta.“

Kada je dijete shvatilo pojam VELIKO, na isti način radimo na razumijevanju pojma MALO. Nakon što je i taj pojam naučen, vježbajte s djetetom razlikovanje pojmova veliko i malo. Naizmjenično tražite od njega da Vam pokaže veliki odnosno mali predmet, a kada to učini, pitajte ga „Kakvo je?“.

Važno je svakodnevno pomoću različitih predmeta utvrđivati razumijevanje i uporabu u govoru pojmova veliko i malo.

Također, dijete je u svakodnevnim situacijama potrebno poticati na uporabu ovih suprotnih pojmova u govoru. Kada zajedno listate slikovnicu ili šetate s djetetom, pitajte ga kakav je predmet koji vidite, npr. „Kakav je leptir?, Kakva je kuća?“ Obratite pažnju slaže li dijete pravilno imenicu i pridjev i ispravite ga ako to ne čini.

Ove suprotnosti važno je vježbati i na papiru. Jedan od načina je da tražimo dijete da nam na sličicama pokaže npr. gdje je velika riba odnosno gdje je mala riba, zatim da nacrta veliko sunce i malo sunce.

pro sano-logo-01

http://prosano.hr/

Nastavite čitati članak niže...