Trudnoća.hr > Trudnoća > Prehrana za trudnice > Vitamin A u trudnoći

Vitamin A u trudnoći

Trudnice trebaju biti izrazito oprezne upravo iz razloga jer većina prenatalnih vitamina i raznih pripravaka u sebi sadrži znatnu količinu vitamina A u obliku beta-karotena koja se često zanemaruje.

Zašto je trudnicama potreban vitamin A?

Vitamin A je lako topivi vitamin koji se obično pohranjuje u jetri i važan je za razvoj embrija, razvoj živčanog, dišnog i krvožilnog sustava, kao i očiju, kostiju, srca, pluća i bubrega. Vitamin A bitan je za povećanje imuniteta kao borbu protiv raznih infekcija, a u postporođajnoj fazi pomaže pri obnavljanju tkiva.

Nastavite čitati članak niže...

Što je zapravo vitamin A?

Vitamin A obuhvaća provitamin A, prvu hranjivu tvar koju još nazivamo retinol te provitamin A koji još zovemo i karotenoid. Provitamin A nalazimo u namirnicama životinjskog porijekla kao što su jaja, mlijeko i jetra te se on apsorbira direktno unosom u tijelo, dok provitamin A karotenoide nalazimo u voću i povrću, no njih tijelo mora samo pretvoriti u vitamin A. U prirodi pronalazimo čak više od 500 različitih karotenoida, no samo rijetke naše tijelo može pretvoriti u vitamin A. Najpoznatiji i najrasprostanjeniji karotenoid je svakako beta-karoten koji se nalazi u voću i povrću u svim nijansama od žute do tamnozelene boje (jabuka,kruška,mrkva,dinja,špinat,blitva).

Vitamin A mjeri se standardom poznatim kao RAE (aktivnost ekvivalentna retinolu). Jedan mikrogram (mcg) retinola vitamina A jednak je 1 mcg RAE, dok treba 12mcg beta-karotena ili 24 mcg alfa-karotena na jednaku količinu RAE , samo 1mcg.Drugi standard mjerenja je internacionalna jedinica, IU. 1 mcg RAE je jednak 3,3 IU.

Potreba za vitaminima

Dnevna potreba za vitaminom A kod trudnica je oko 750-770 mikrograma RAE (što je otprilike 2.500 IU) , kod dojilja je preporučena doza gotovo duplo veća, od 1.200-1.300 mikrograma RAE (4.200 IU). Ono što ljudi često pogrešno shvaćaju, nije nužno svaki dan taj iznos unijeti u organizam, ali trebalo bi koncipirati plan prehrane tako da kroz tjedan dana prosječni dnevni unos  bude u okviru gore navedenih vrijednosti.

Postoji li mogućnost predoziranja vitaminom A?

Prosječni odrasli čovjek putem same prehrane prima sasvim dovoljno vitamina A, s obzirom na to da je dostupan u mesu, žitaricama, mlijeku i jajima (retinol) , te voću i povrću (karotenoid).

Nedostatak vitamina A

Do nedostatka vitamina A u organizmu dolazi veoma rijetko s obzirom na to da većina ljudi kroz prehranu u organizam svakodnevno unosi dostatnu količinu tog vitamina. S obzirom na to, do nedostatka vitamina A u organizmu najčešće dolazi iz raznih medicinskih stanja, za vrijeme bolesti ili nakon operacija. Pokazatelj nedostatka vitamina A je oslabljeni imunitet i lošiji vid noću. Ukoliko je koncentracija vitamina A u organizmu duže vremena niska,može doći do suhoće i zadebljanja rožnice.

Količina vitamina A u trudnoći

Vrlo je bitno znati da velike doze vitamina A u trudnoći mogu imati veoma negativne posljedice kao što su hepatotoksičnost koja svakako može dovesti do oštećenja ploda. Ukoliko trudnice uzimaju karotenoide, to bi svakako trebalo biti iz voća i povrća provjerenog porijekla. Maksimalni dozvoljeni iznos vitamina A iz svih izvora ne bi smio prelaziti 3.000 mcg RAE (10.000 IU) (količina vitamina iz životinjskog porijekla, dodataka i obogaćene hrane).Trudnice trebaju biti izrazito oprezne upravo iz razloga jer većina prenatalnih vitamina i raznih pripravaka u sebi sadrži znatnu količinu vitamina A u obliku beta-karotena koja se često zanemaruje. Na nju svakako treba obratiti pažnju.

Proizvodi iz prirode koji sadrže vitamin A

Najbolji izvor vitamina A svakako je iz beta karotena koji je sadržan u svom šarenom voću i povrću, od kruške, preko dinje i mrkve do lisnatog povrća poput blitve i špinata. Znatnu količinu provitamina A u organizam unosite i ukoliko konzumirate mlijeko i žitarice.

Jetra piletine, teletine i govedine sadrži izuzetno velike količine vitamina A (npr. već 9dkg  goveđe jetre sadrži 12puta veću količinu vitamina A od preporučene dnevne doze), stoga sa konzumiranjem navedenih treba biti izuzetno oprezan, osobito u trudnoći.

Primjeri dobrih izvora vitamina A

  • Pola šalice kuhane mrkve: 665 mcg RAE
  • Sirova mrkva srednje veličine: 500 mcg RAE
  • Pola šalice kuhanog špinata: 550 mcg  RAE
  • Šalica sirovog špinata: 141 mcg RAE
  • Veliko jaje: 87 mcg RAE
  • Šalica obogaćenog nemasnog mlijeka: 338 mcg RAE
  • Šalica izrezane dinje: 270 mcg RAE

1 mcg RAE je jednak 3,3 IU.

Apsorbcija vitamina A u organizmu

Iako se kuhanjem gubi 20-30% vitamina A iz namirnica, kod nekih namirnica se upravo kuhanjem potiče bolja apsorbcija karotenoida u organizmu. Isto tako, vitamin A će se lakše apsorbirati ukoliko se uz hranu bogatu vitaminom A u organizam unese i mala količina masti u isto vrijeme.