Trudnoća.hr > Škola > Zdravlje školarca > Vizualno motorička integracija

Vizualno motorička integracija

Izvor fotografije: Shutterstock

Što je vizualno-motorička integracija, te njezino poticanje kroz različite aktivnosti koordinacije oka i ruke?

Vizualno-motorička koordinacija je temeljna vještina potrebna za točno i kvalitetno izvršenje grafomotorike tijekom djetinjstva. Odnosi se na motoričke procese koji uključuju oko, glavu i pokrete ruke, senzorne sustave koji uključuju vizualne, vestibularne i somatosenzorne sustave, unutarnji prikaz senzorne percepcije i akcije, te procese višeg stupnja povezane s adaptivnim aspektima finomotoričkih funkcija (Shumway-Cook, Woollacott, 2001).

Sposobnost precrtavanja odnosno kopiranja osnovnih oblika preduvjet je pisanja i pokazatelj opsega u kojem su djetetove vizualne i motoričke sposobnosti integrirane (Wiid, 2011).

Teškoće vizualno-motoričke integracije mogu dovesti do poteškoća u učenju. Također, zbog poteškoća u prostornoj organizaciji na papiru, formiranju slova i/ili brojeva, prepoznavanju pogrešaka i poštivanju zadanih linija javljaju se i grafomotoričke teškoće.

Djeca rođena s neurorazvojnim rizikom, skupina su kod kojih su učestale teškoće učenja, pozornosti i fine motorike  u predškolskoj i u školskoj dobi.

Nedavno meta istraživanje je otkrilo da prijevremeno rođena djeca, posebice dječaci imaju deficite u vizualno-spacijalnim sposobnostima i sposobnostima vizualno-motoričke integracije (Geldof, van Wassenaer i dr., 2012).

Dobra koordinacija oka i ruke omogućuje djetetu izvršavanje različitih aktivnosti (npr. slaganje kocaka, te hvatanje i bacanje lopte) i preduvjet je za razvoj vizualno-motorne koordinacije, koja je temelj za pisanje, te utječe na pokrete očiju koji su temelj čitanja.

Primjeri vježbi za razvijanje koordinacije oko-ruka

Za manju djecu :

  • dijete sjedi nasuprot vas, raširenih nogu, te si dodajete loptu kotrljajući ju po tlu, a cilj je da dijete uhvati loptu prije nego ona dotakne njegov trbuh;
  • djeca stoje u redu, dijete dodaje loptu ili neki predmet djetetu koje se nalazi iza njega, kroz noge ili preko glave;
  • dodavanje lopte ili nekog predmeta s obje ruke (djeca stoje u krugu, odmaknuta jedno od drugoga);
  • vožnja vlakića po pruzi;
  • nacrtajte cestu, te pustite dijete da vozi auto po cesti, bez ispadanja s nje;
  • umetanje različitih umetaljki;
  • ubacivanje različitih oblika u rupe, što pomaže i razvoju vizualne diskriminacije;
  • slaganje tornja od kocaka;
  • sortiranje po boji/veličini gumba ili drugih predmeta u manje čaše;
  • prelijevanje vode;
  • hvatanje i udaranje lopte koja visi u mreži(veće lopte za mlađe, kasnije manje, npr. teniske loptice za starije);
  • hvatanje balončića od sapunice

Za veću djecu :

  • provlačenje vezice kroz karton ili plastiku s rupama;
  • bacanje lopte u zid te hvatanje;
  • bacanje lopte u zrak, te hvatanje;
  • crtanje različitih oblika (kroz pijesak, pjenu za brijanje, itd.) na većim površinama; tražite od djeteta da po vašem predlošku prstom ponovi željenu liniju ili oblik. Potrebno je započeti s ravnim okomitim i vodoravnim linijama, a zatim neka dijete po predlošku prstom, a potom olovkom ponavlja spiralne kretnje, koje su dobra predvježba za crtanje kruga. Za crtanje trokuta, potrebno je da dijete savlada povlačenje dijagonalnih linija.
  • Spajanje točaka po modelu, te precrtavanje crteža u zadano polje složenije su aktivnosti vizuo-motorne koordinacije, koje su odlična predvježba za pisanje, a koje zahtjevaju postepenost, kao i dobre upute djetetu.

Također, potrebno je raditi i na vještinama vizualne percepcije, te fine motorike, jer su one temelj za dobru vizo-motornu koordinaciju.

http://prosano.hr/

pro sano-logo-01