Trudnoća.hr > Obitelj > Mamin kutak > Prenatalno vježbanje

Prenatalno vježbanje

Trudnoća je po mnogo čemu posebno razdoblje u životu svake žene, tada postaju svjesnije svoga tijela, promjena koje neminovno dolaze te mu u skladu s time posvećuju dodatnu brigu. Promjena žvotnog stila dolazi spontano, no neke je zdrave navike vrlo važno zadržati ili ih konačno uvesti kao svakodnevnu rutinu. Uz ispravnu prehranu, redovite preglede, za zdravu je trudnoću od velike važnosti redovita tjelovježba.

Naravno, prvi i najvažniji preduvjet prenatalnog vježbanja jest zdrava trudnoća i odobrenje liječnika koji vodi trudnoću te stručno vodstvo tokom izvođena vježbi.

Iako je osnovni cilj prenatalnih vježbi isti kao i kod vježbanja uopće, bolje opće stanje organizma, u svojoj su biti prenatalne vježbe specifične. Zašto prenatalno vježbanje zauzima sve značajniju ulogu u održavanju zdrave trudnoće te koje su dobrobiti vježbanja tokom cijele trudnoće pojasnio nam je Vedran Ćosić, voditelj Taja Healt Cluba.

Prenatalnim vježbama trudnica će kontinuirano upoznavati svoje tijelo koje će svakim danom prolaziti kroz nove promjene, ciljanim vježbama moći će preuzeti djelomičnu kontrolu nad fizičkim promjenama koje su jasno vidljive, ali i nad onima koje se odvijaju unutar tijela.

Redovito će vježbanje trudničko povećanje kilograma i stvaranje potkožnog masnog tkiva održati u granicama normale; očekivano je da trudnica u toku čitave trudnoće dobije 10 – 12 kilograma, dok je očekivani porast tjelesne težine oko pola kilograma u tjedan dana.  Svaka trudnica mora prihvatiti činjenicu kako je tokom trudnoće smanjena njena mogućnost kretanja, a samim time smanjena je i potrošnja energije, dok je unos kalorija često povećan.

Uslijed hormonskog disbalansa progesterona i estrogena koji je tipičan obrazac zdrave trudnoće te pojačanog rada svih organa, trudnice se susreću s nizom fizičkih poteškoća poput kratkoće daha uslijed povećane maternice koja potiskuje ošit, ubrzanog rada srca uslijed promjena funkcije kardiovaskularnog sustava tj. povećanog volumena krvi, usporavanja rada cijelokupnog organizma, odnosno metabolizma, konstipacijom, na početku učestalim, a  potom i otežanim mokrenjem.

Osobito je važno da izvođenje vježbi tokom trudnoće nadzire kvalificirana osoba kako bi se mogućnost ozljede bilo koje vrste svela na najmanju moguću mjeru. Hormoni opuštaju ligamente i time je povećana opasnost od ozljeda zglobova i mišićnih istegnuća. S rastom djeteta, tj. trbuha centar gravitacije pomiće se unaprijed, što za posljedicu može imati probleme s ravnotežom. Također je u obzir potrebno uzeti promjene tlaka, u početku mnoge trudnice imaju nizak tlak koji s mjesecima trudnoće raste te se često razvije u problem visokog krvnog tlaka.

Prenatalne vježbe sastoje se od nekoliko osnovnih tipova vježbi;

  • bodyweight vježbi – vježbe bez opterećenja prilikom kojih trudnica koristi vlastitu težinu kao opterećenje
  • korektivne gimnastike
  • vježbi povećanja fleksibilnosti – koje su osobito važne zbog skraćivanja svih mišićnih skupina kao i vezivnog tkiva u zglobnim strukturama
  • vježbi disanja koje u biti prate sve vrste navedenih vježbi

 

Način disanja mijenja se ovisno o vrsti vježbe koja se izvodi, pravilnim disanjem utječemo na krvni tlak i srčanu frekvenciju, odnosno na njihovu stabilizaciju. stoga je osobito važno naučiti odgovarajući način disanja prilikom vježbanja.

Kardio vježbe također zauzimaju bitno mjesto u prenatalnom vježbanju, jer njima utječemo na kardiovaskularni sustav i povećavamo aerobni i anaerobni kapacitet. Rastom tih kapaciteta povećava se i opća izdržljivost. Svaki je trening usklađen sa sposobnostima same trudnice, stupnju trudnoće, općem zdravstvenom stanju te se planski i ciljano djeluje na pojedine mišićne skupine. Time se pridonosi održavanju cijelokupne posture, a radom na ciljanim, problematičnim zonama osigurava se održavanje mišićnog tonusa.

Prenatalno vježbanje će svakoj trudnici pomoći na fizičkoj razini; spriječiti prekomjerno nakupljanje kilograma, održati krvožilni sustav zdravim, pouspješiti kapacitet pluća, smanjiti oticanje zglobova i zadržavanje vode, pomoći pri regulaciji krvnog tlaka, održati tijelo snažnim i gipkim kako bi što lakše podnjelo napor poroda… no, možda najvažnije od svega, podići će samopouzdanje svake buduće majke i mentalno je ‘podići’ za izazove koji su pred njom.

Ovaj članak donosi vam Taja Health Club namijenjen isključivo ženama, s programima posebno prilagođenim njihovim specifičnim potrebama (prenatalni, postnatalni program, lifting ciljanih zona, fizioterapija, rehabilitacija) uz nutricionistički help desk, dok se vježbe izvode individualno, uz stručni nadzor osobnog trenera. Sve dodatne informacije vezane uz prenatalno vježbanje možete dobiti na www.taja.hr