Trudnoća.hr > Obitelj > Mamin kutak > Postporođajna depresija

Postporođajna depresija

Koliko je česta pojava postporođajne depresije?

Oko desetak posto majki nakon poroda pati od postporođajne depresije. Na sreću, u većini slučajeva se radi o vrlo blagim oblicima koji kroz kratko vrijeme u potpunosti nestaju. Kod težih oblika se svakako savjetuje liječenje antidepresivima i posjet psihijatru.

„Baby blues“

Baby blues se smatra blažim oblikom postporođajne depresije koji obično nastupa vrlo kratko nakon poroda i traje manje od mjesec dana. Najčešći simptom baby bluesa je izrazit strah da se nećete moći nositi sa teretom majčinstva, česti napadaji tuge i tjeskobe, plač te strah od gubitka dosadašnje slobode. Ovi simptomi ne zahtjevaju liječenje jer se javljaju uslijed hormonalne neravnoteže nakon poroda te simptomi vrlo brzo nestaju, obično nakon tjedan do mjesec dana, kada se hormoni vrate u ravnotežu. Do tada iskoristite svu moguću podršku okoline kako bi lakše prebrodili ovo razdoblje.

Nastavite čitati članak niže...

Postporođajna depresija

Za razliku od „baby bluesa“ postporođajna depresija je bolest koja zahtijeva savjetovanje sa psihologom, posjet psihijatru i uzimanje antidepresiva. Ova vrsta depresija razvija se nešto kasnije, obično mjesec dana nakon poroda, no ponekad se javi i znatno kasnije. Veću opasnost od pojave postporođajne depresije imaju žene koje su imale problema sa depresijom i prije trudnoće. Simptomi su slični kao i kod „baby bluesa“, no ipak znatno snažniji i ne nestaju nakon kratkog vremena. To su osjećaj beznađa, usamljenosti, iscrpljenosti, tjeskobe i krivnje zbog identificiranja same sebe kao loše majke te strah da bi mogle nauditi sebi ili djetetu.

Što uzrokuje postporođajnu depresiju?

Vrlo teško je pronaći jedinstven odgovor na ovo pitanje, jer kao i kod pojave depresije, vrlo teško je odrediti što točno je bilo okidač pri pojavi depresije. Obično se uzročnikom smatra osjećaj nemoći i nemogućnost borbe sa silnom odgovornošću koju kao majka imate. Veću opasnost od pojave postporođajne depresije imaju žene koje su i prije trudnoće imale problema sa depresivnim stanjima, žene koje nemaju potporu obitelji, okoline, partnera ili imaju nesređenu financijsku i poslovnu situaciju, pa smatraju da neće moći svome djetetu pružiti kvalitetan život, žene koje su imali velikih komplikacija pri porodu ili one koje su planirale dojiti, pa se uslijed neimanja mlijeka javljaju frustracije.

Kako se liječi postporođajna depresija?

Vrlo je važno ženama sa postporođajnom depresijom dati do znanja da se mogu uspješno izliječiti, dati im svu potrebnu podršku kako bi znale da nisu same.

Savjetovanje sa stručnom osobom

Razgovor sa vašim bližnjima vrlo je bitan i često može pomoći ženama koje boluju od postporođajne depresije, no u težim slučajevima će svakako biti potrebna i stručna pomoć. Ukoliko nemate hrabrosti same potražiti psihološku pomoć,  pitajte za savjet vašeg liječnika ili patronažnu sestru prilikom dolaska u vaš dom. Oni su sigurno i upućeni u to postoji li u vašoj okolini grupa za podršku majkama sa problemom postporođajne depresije.

Antidepresivi

Antidepresivi utječu na uravnoteženje kemikalija u vašem mozgu na način da podižu razinu hormona serotonina koji je zadužen za podizanje raspoloženja, regulirati će potrebu za snom i učiniti vas manje razdražljivima. 50-70% žena sa postporođajnom depresijom uoči znatno poboljšanje nakon uzimanja antidepresiva. Naravno, rezultati se neće pojaviti odmah nakon uzimanje prve pilule, no nakon 10-ak dana terapije trebali bi osjećati promjene u vašem raspoloženju. Treba imati na umu da ćete sa uzimanjem antidepresiva biti prisiljeni na prestanak dojenja kako lijekovi ne bi došli u djetetov organizam.

Čak i mali znaci pažnje poput čuvanja djeteta na nekoliko sati i pomoć kod kućanskih poslova mogu učiniti čuda i pomoći vam da se osjećate mnogo bolje.

Postoje i slučajevima u kojima antidepresivi nisu pomogli kod liječenja postporođajne depresije, a moguće je i da izazovu određene nuspojave i stvore ovisnost. Svakako je prije uzimanja antidepresiva potreban temeljit razgovor sa vašim liječnikom, neonatologom koji će najbolje znati koliko koji antidepresiv može naštetiti vašem djetetu te psihologom ili psihijatrom. Dok se psiholozi posvećuju otkrivanju dubljeg izvora problema koji je doveo do depresije, psihijatri će se više posvetiti otkrivanju koliko je snažna depresija i koji antidepresivi će vam najviše odgovarati. Ukoliko primjetite neke nuspojave nakon početka uzimanja lijeka, svakako o tome obavijestite liječnika.

Kako zavoljeti samu sebe?

Dovoljno odmora

Iako se žene rijetko drže onog savjeta kako bi trebale spavati kada spava i njihova beba jer upravo to vrijeme mira koriste kako bi nadoknadile zaostale kućanske poslove, kod postporođajne depresije se svakako preporučuje poslušati ovaj savjet. Ne mora to nužno biti spavanje kada dijete zaspi, no svakako se opustite uz toplu kupku, dobru knjigu ili umirujuću glazbu kako bi se i vaš duh odmorio.  Ukoliko vam se pruži prilika da bake, djedovi ili partner mogu čuvati bebu na nekoliko sati i taj period svakako iskoristite za odmor.

Uravnotežena prehrana

Znamo koliko je važna zdrava i uravnotežena prehrana kod svakog čovjeka. Kod trudnica i dojilja je prehrana još bitniji činitelj jer o vašoj prehrani ovisi i hoće li vaše dijete u trbuhu ili kasnije putem mlijeka primati dovoljno potrebnih sastojaka potrebnih za rast i razvoj. Potrebno je uzimati više manjih obroka kako bi se izbjegle nagle promjene u razini šećera u krvi. Obroci bi trebali biti bogati vlaknima, sa dovoljno voća i povrća i bijelog mesa. Hrana je gorivo koje vašem organizmu daje energiju, ali i jača vaš imunološki sustav.

Lagane vježbe

Kako prije, tako i nakon poroda vježbe dokazano popravljaju raspoloženje, pa time mogu pozitivno utjecati na simptome postporođajne depresije. Naravno, vježbe treba prilagoditi vašim mogućnostima te nikako ne pretjerivati sa količinom vježbi i prejakim intenzitetom. U početku se preporučuju lagana šetnja sa vašom bebom u prirodi (ukoliko vam to vremenske prilike dozvoljavaju). Danas postoji i sve više klubova za vježbanje koji imaju posebno organizirane grupne vježbe za majke sa malim bebama u kojima dijete može boraviti u igraonici za vrijeme vježbanja ili biti kraj vas.

Druženje sa drugim mamama

Žene sa postporođajnom depresijom vrlo često se osjećaju usamljenima i da ih okolina ne razumije. Upravo iz tog razloga najveće razumijevanje bi mogle pronaći u ženama koje su nedavno rodile jer će ih najlakše razumjeti kroz kakav period prolaze i najbolje im pomoći savjetom i druženjem.

Podrška partnera i obitelji

Iako smatrate da vas vaši bližnji ne razumiju, mogli bi se iznenaditi. Oni su tu za vas i čak i ako ne shvate kako se osjećate, spremni su uložiti maksimalne snage kako bi vam pomogli i bili vam stalna podrška. Stoga, ne zatvarajte se u sebe i ne odbacujte pomoć okoline jer bi se time depresija mogla pogoršati. Čak i mali znaci pažnje poput čuvanja djeteta na nekoliko sati i pomoć kod kućanskih poslova mogu učiniti čuda i pomoći vam da se osjećate mnogo bolje.